چطور بر بي حوصلگي در بارداري غلبه کنيم؟

خستگي و بي حوصلگي در بارداري

به طور کلي مي توان گفت بارداري علائم و تغييرات فيزيولوژيکي مختص به خود را دارد که بارزترين آن بي حوصلگي در بارداري مي باشد و علت آن بروز تغييرات هورموني در اين دوران است. اين گونه تغييرات موجب اختلال در الگوي خواب، نحوه هضم غذا و در پي آن باعث تغييرات ظاهري مي گردد. در واقع طبيعي مي باشد زماني که بدن مادر براي رشد و تکامل جنين در حال آماده سازي بوده شرايط آن نيز نسبت به قبل متفاوت مي باشد که همين امر در نتيجه بر روي حالات روحي و خلق و خوي مادر تاثير مي گذارد.

بهتر است بدانيد که هدف اوليه جنين استفاده از منابع بدن مادر است و مادر دومين فردي مي باشد که از منابع خود مصرف مي کند. در واقع بايد گفت در آغاز گردش خون اکسيژن لازم و ديگر احتياجات تغذيه اي را به جنين رسانده و مادر در وهله دوم از اين منابع استفاده مي کند. بدين ترتيب با هر ضربان قلب جنين يا هر سلولي که در بدن مادر نمو پيدا مي کند از ميزان انرژي او کاسته مي شود.
علل اصلي بي حوصلگي در حاملگي
دلايل مختلف و تاثيرگذاري وجود دارد که موجب بروز اين وضعيت در بارداري مي شود که در ادامه به بيان آن ها پرداخته ايم.

کم شدن ميزان فشار خون

بدن به خاطر حاملگي قادر نمي باشد مقدار فشار خون را به درستي تنظيم نمايد به همين دليل کم شدن ميزان فشار خون و در پي آن بي حوصلگي و خستگي اتفاق مي افتد. فشار خون در کل دوران حاملگي در سطح پاييني قرار دارد ولي در سه ماهه سوم بهبود پيدا مي کند. وقتي که به صورت يکدفعه از جاي خود برمي خيزيد دچار سرگيجه خواهيد شد.
کم شدن ميزان هموگلوبين :
هموگلوبين در واقع رنگدانه اي بوده که داراي عنصر آهن مي باشد. اين رنگدانه جداي از اين که موجب سرخي رنگ خون مي گردد با اکسيژن مخلوط شده و آن را در معرض سلول هاي بدن قرار مي دهد. در دوره حاملگي هموگلوبين به حداقل رسيده تا خون حالت رقيق به خود بگيرد و خيلي راحت درون جفت گردش پيدا کند. جنين هموگلوبين و اکسيژن را از مادر کسب نموده و کاهش هموگلوبين خود مادر موجب بي حالي و بي حوصلگي مي گردد.

بالا رفتن ميزان استروژن

مقدار زياد اين هورمون در دوره حاملگي در جايگاه يک محرک عمل کرده و باعث اختلال در خواب مي گردد. بجز عللي که اشاره شد ضعيف شدن دستگاه ايمني بدن در حاملگي و افزايش يافتن ميزان حساسيت دچار شدن به بعضي بيماري ها در ايجاد بي حوصلگي نقش موثري دارند.

عوامل موثر بر بروز بي حوصلگي

ايجاد تغييرات و نوسانات هورموني و بالا رفتن ميزان هورمون پروژسترون در دوره حاملگي موجب بروز اين حالت مي شود.
در صورتي که مادر احساس غمگيني، نااميدي و افسردگي داشته باشد در طي روز احساس خواب آلودگي و بي حوصلگي خواهد کرد.
اگر خانم باردار در زمان شب حس ناراحتي داشته باشد و يا دائما در حال دستشويي رفتن باشد در نتيجه ميزان خواب کافي نداشته و همين امر موجب خستگي و بي حوصلگي او مي شود.
کم شدن ميزان آهن بدن در طول حاملگي و بروز کم خوني در پي آن موجب احساس خستگي و بي حوصلگي شده و براي بررسي وضعيت کم خوني در حاملگي پزشک معالج براي مادر آزمايش خون تجويز خواهد کرد.
بروز حالت تهوع و استفراغ در طي حاملگي ميزان انرژي بدن را کاهش داده و همين موضوع موجب بروز بي حوصلگي مي گردد.
امکان دارد مادر در رابطه با حاملگي خود دچار استرس شده و بي حال و بي حوصله گردد.

نحوه مقابله با اين وضعيت و رفع آن

در ادامه موارد مهمي از راه هاي غلبه بر حالت بي حوصلگي و خستگي را در اختيارتان قرار داده ايم.

کاهش فعاليت هاي روزانه 

از نشستن و بلند شدن هاي اضافه خودداري نماييد و در انجام امور خانه از همسرتان و يا ديگران کمک بخواهيد. در صورتي که در بيرون از منزل مشغول به کار هستيد تا جاي امکان از ميزان ساعات کاري خود بکاهيد. در صورتي که حس ناتواني داريد مي توانيد درخواست مرخصي نماييد.

داشتن خواب و استراحت کافي 

مهمترين کاري که بايد به آن اهميت بدهيد اين است که در زمان شب خيلي زود به رختخواب برويد و به چرت زني روزانه عادت نماييد. حتي يک چرت ?? دقيقه اي هم مي تواند در ايجاد حس نشاط و شادابي تاثيرگذار باشد.

حفظ روحيه 

در صورتي که خستگي و بي حوصلگي زياد در سه ماهه اول حاملگي ناخوشايند مي باشد بهتر است بدانيد که در سه ماهه دوم وضعيت شما بهبود پيدا خواهد کرد. در صورتي که در روزهاي پاياني حاملگي به سر مي بريد بايد بدانيد که به زودي حس مادري را تجربه خواهيد کرد و براي همين بدخوابي ها دلتنگ خواهيد شد.

داشتن برنامه غذايي سالم و مقوي 

شما بايستي در طول روز حدود ??? کالري بيشتر از قبل استفاده نماييد. برنامه غذايي سالمي که حاوي سبزيجات، ميوه، انواع غلات، لبنيات و گوشت کرم چرب مي باشد کالري مورد احتياج بدن را فراهم مي کند ولي مواد غذايي ناسالم ميزان انرژي بدن را به حداقل مي رسانند. سعي کنيد که از ميوه و ماست به صورت ميان وعده استفاده نماييد. داشتن يک تغذيه مناسب از ايجاد افزايش وزن جلوگيري مي کند. وزن اضافي در حاملگي علت ديگري است که موجب احساس خستگي و بي حوصلگي در اين دوران مي شود.

انجام فعاليت هاي ورزشي روزانه 

انجام ورزش و داشتن تحرک کم همچون پياده روي کوتاه مي تواند در بهبود حال روحي مادر کمک کننده باشد و با کنترل نمودن وزن از ميزان کسالت و بي حوصلگي کم کند. در صورتي که پزشک مانعي براي انجام ورزش نمي بيند مي توانيد در طول روز ورزش کرده و حرکات کششي مختلفي انجام بدهيد و تنفس عميق داشته باشيد.

مصرف مايعات به ميزان لازم 

به جاي استفاده از چاي که داراي کافئين مي باشد ميزان آب زيادي بخوريد. در صورتي که به دليل دفع ادرار زياد مجبوريد در زمان شب در وقت خواب به صورت دائم بيدار شويد چندين ساعت قبل از وقت خواب خوردن مايعات را کاهش داده ولي در عوض در طول روز ميزان مايعات زيادي استفاده نماييد.

در اين مطلب علل و عوامل ايجاد خستگي و بي حوصلگي در بارداري را به همراه روش هاي بهبودي و غلبه بر آن شرح داديم که اميدواريم نهايت استفاده از آن را برده باشيد

منبع :  https://exiryab.com/blog/%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86/1675/

https://www.mixcloud.com/MaiaSande6/
https://www.evernote.com/shard/s537/sh/f9e2f887-8e31-cf1d-250f-1f51474c6185/b174eca282448df7bb7c98195157af74
https://www.4shared.com/u/Of7xbPu6/MaiaSande6.html
https://www.liveinternet.ru/stat/exiryab.com/
https://unsplash.com/@maiasande6
https://www.quora.com/profile/Dani-Sama-24

https://www.sbnation.com/users/MaiaSande6

 

 

برچسب ها: چطور,بر,بی,حوصلگی,در,بارداری,غلبه,کنیم؟,
[ دوشنبه 27 دی 1400 ] [ 15:13 ] [ کاووسی فر ]
[ ]