چگونه فرزند خود را خلاق تر کنيم؟

 

اين آرزوي هر والديني است که فرزندشان تخيل بيشتري داشته باشد. مقامات مي گويند که ارتقاي مهارت هاي خلاقانه فرزندان به عهده والدين است. حتي اگر مردم فکر کنند که خلاقيت با هوشمندي مرتبط است و به طور طبيعي از طريق تولد به وجود مي آيد، اين يک فرض اشتباه است. به گفته کارشناسان، مي توان با رويکرد صحيح و با توجه به آموزش هايي که در مدرسه مي بيند، خلاقيت کودک خود را ارتقا داد. در اينجا نکاتي وجود دارد که به شما کمک مي کند…

دوره هاي تکامل خلاقيت

دوره اي که مهارت هاي خلاقانه بيشتر رشد مي کند بين 4-6 سن است. هر والديني بايد از اين دوران آگاه باشد، زيرا اين سنيني است که کودکان در حال کاوش و پردازش محيط هستند. آنها مواد و ويژگي هاي آن را بررسي مي کنند، در حالي که کودکان 2 تا 3 ساله بيشتر وقت خود را با رنگ ها و خميرها مي گذرانند.

بعد از اينکه يک بار ويژگي هاي مواد را فهميدند، شروع به استفاده از آن مي کنند. به عنوان مثال، در اين دوره نقاشي ها از اشکال بيشتري تشکيل شده اند، اما به طور کلي درک معاني اشکال دشوار است. با اين حال، والدين بايد در مورد توضيح اين نقاشي ها بسيار مراقب باشند، زيرا مستقيماً مي پرسند “اين چيست؟” مي تواند باعث شود بچه ها احساس کنند که آنها را درک نمي کنند يا قدرداني نمي کنند.

بچه ها در اين دوره سعي مي کنند خلاق باشند و توليد کنند. اين توليد بيشتر درباره چيزي است که آنها از آن هيجان زده هستند، چيزي که براي مثال در مدرسه اتفاق افتاده است. ارائه مطالبي به کودکان که بتوانند خود را بيان کنند، آنها را تشويق مي کند. در اين مرحله، والدين نيز بايد توجه داشته باشند که اگر مدرسه چنين وسايلي را نيز فراهم مي کند.

فعاليت هايي که باعث افزايش خلاقيت مي شود

براي انجام اين فعاليت ها، والدين بايد موادي را در اختيار بچه ها قرار دهند، اما ويژگي مشترک اين مواد اين است که روش استفاده واحدي ندارند. کودکان بايد بتوانند از اين مواد هر طور که مي خواهند استفاده کنند. اين اعتماد به نفس لازم را براي کودک فراهم مي کند تا بدون نگراني خيال پردازي کند. برخي از اين مواد عبارتند از

آبرنگ و رنگ انگشت: استرس را کاهش مي دهند و تخيل را افزايش مي دهند. آنها به اين دليل انتخاب مي شوند که رنگ هاي روشن احساسات کودک را گرامي مي دارند.

کلاژ: اين تکنيک مواد مختلف را با هم ترکيب مي کند. اسفنج، کاغذ بسته بندي، قفسه ها، روبان ها، هر چيزي که مي توانيد. تخيل کودک در فرآيند انتخاب مواد و ترکيب آنها براي ايجاد يک ترکيب افزايش مي يابد. از آنجايي که اين تکنيکي است که نياز به صبر دارد، بچه هاي کوچکتر در مقايسه با بچه هاي مدرسه زمان کمتري را براي انجام آن صرف مي کنند.

خميرها: آنها به کودکان اجازه مي دهند تا ترکيبات سه بعدي بسازند. اعمالي مانند فشردن و تقسيم آن به کودکان اجازه مي دهد تا بدون هيچ آسيبي پرخاشگري خود را ابراز کنند.

خياطي و تعمير: مطمئناً اين فعاليت ها براي کودکان بزرگتر است، زيرا مواد خطرناکي در آن دخيل هستند. آنها هماهنگي دست و چشم و خلاقيت را بهبود مي بخشند. با اين حال، هميشه بايد زير نظر بزرگسالان انجام شود.

والدين بايد مراقب چه چيزهايي باشند؟

والدين هنگام تلاش براي افزايش تخيل کودک بايد وسايل و شرايط مناسب را فراهم کنند اما هرگز آنها را مجبور نکنند. به جاي اينکه از آنها بخواهيد کاري انجام دهند، بهتر است مراقب کارهايي که انجام مي دهند باشيد. والدين بايد به آنها اجازه دهند، براي مثال، خانه را آنطور که مي بينند ترسيم کنند، نه آن طور که ما فکر مي کنيم درست است. اگر به کودکان به آرامي پاسخ داده شود و احساس کنند که افکار آنها مورد قدرداني قرار مي گيرد، تعداد اين افکار خلاق افزايش مي يابد. رويکرد معلم در مدرسه نيز بايد مورد توجه قرار گيرد. اگر والدين مشاهده کنند که فرزندشان با همکلاسي هايش مقايسه مي شود يا معلم آنها به شدت مورد انتقاد قرار مي گيرد، ممکن است به اين معني باشد که چيزي اشتباه است.

علاوه بر اين، کودکان خلاق معمولا داراي ويژگي هايي مانند لجبازي، عيب يابي و اغلب اوقات ناراضي بودن هستند. حتي اگر آنها ممکن است براي والدين مشکلاتي ايجاد کنند، اين نگرش ها هرگز نبايد سرکوب شوند، زيرا براي مثال، کودک بايد براي دفاع از يک اثر اصلي سرسخت باشد، يا بايد براي ايجاد نسخه بهتري از آن ايراداتي پيدا کند. از سوي ديگر، کودکان خلاق داراي مهارت هايي مانند قاطعيت، کنجکاوي، بينش، شوخ طبعي، توانايي ريسک کردن هستند که در مدرسه به آنها کمک مي کند و آنها را در بين همکلاسي هاي خود متمايز مي کند.

منبع :  http://koodakdif.ir/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%81%d8%b1%d8%b2%d9%86%d8%af-%d8%ae%d9%88%d8%af-%d8%b1%d8%a7-%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85%d8%9f/

 

برچسب ها: چگونه,فرزند,خود,را,خلاق,تر,کنیم؟,
[ دوشنبه 22 فروردين 1401 ] [ 0:20 ] [ کاووسی فر ]
[ ]